Ballerina kex och San Pellegrino

Sitter i min säng, dricker kolsyrat vatten och äter Ballerina kex. Mums!
Idag var första dagen tillbaka på jobbet efter fyra dagar hemma i sängen, och det kändes väl helt ok ändå. Alla var i alla fall jätte glada över att se mig igen och välkomnade mig tillbaka med öppna armar - alla utom Meriem som själv är hemma och är sjuk, av precis samma anledning som gjorde att jag var sängliggande i flera dagar - utmattning och stress.

Min kropp mår ok, men inte mer än så. Kommer ta ett tag innan den är helt återställd. Just därför började Rebecca idag ett nytt projekt, ett projekt som egentligen redan borde ha pågått i 21 år - 24h om dygnet, 7 dagar i veckan. Projekt att ta hand om sig själv. Jag har lånat Gustaf VI Adolf's valspråk "Plikten framför allt" lite grand och gjort om det till "Hälsan framför allt". För mig kommer det att innebära följande:

  • INGEN ALKOHOL; otroligt tråkigt jag vet men de kommande veckorna måste jag verkligen hålla mig i skinnet. Annars kommer jag att bli en alkolist som alla andra på mitt jobb. Jag ska bevisa en gång för alla att man kan ha kul utan alkohol - och må betydligt bättre dagen efter.
  • Inga alltför sena kvällar, max 00.30. Bättre att gå och lägga sig tidigt, sova hela natten och vakna utvilad vid åtta snåret. Och för dig som är uppmärksam och inser att publiceringstiden under inlägget är efter 00.30 - think again! Tiden är inställd på GMT+1 av ngn anledning, trotts att jag ändrat filtret till att jag är i Storbritannien. Så här är klockan inte ens midnatt än.
  • Hoppa ALDRIG över frukost - viktigast av alla punkter!
  • Små, regelbundna måltider - dvs inte få och stora.
  • Äta mer frukt o grönt - det kan man aldrig få för lite av! Minst en banan till frukost varje dag. Bananer är bra för magen.
  • Inte för mkt skräpmat - alltså KEBAB MAX en gång i veckan. Ooo - det kommer att bli svårast att hålla det känner jag det!
  • Sov inte bort lediga dagar - gör ngt kul av dem. Ta promenader, en springtur i motionsområdet en bit bort eller utforska mysiga delar av London som hittills varit outforskade (av mig alltså).
  • Vid stängningsskift - inte ligga och dra sig i sängen så det enda som hinns med innan jag går utanför dörren är att klä på mig och sminka mig lite hastigt. Istället ta god tid på mig så att jag kan göra allt i lugn och ro
Detta är inte allt, men en liten del av hur jag tänker lägga upp allt och prioritera så att det absolut viktigaste kommer först - mitt liv o min hälsa.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Låter som en bra lista för att återställa balansen i kroppen. Lycka till !!!!

2010-11-04 @ 06:53:30

Make a comment:

Name:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Comment:

Trackback
RSS 2.0