HACCP, COSHH, RIDDOR.

Åh vad jag älskar Food Alert och Master Audit, not. I torsdags var vi 99,9% säkra på att en av de två skulle infalla under fredagen. Så hela torsdagseftermiddagen gick åt till att förbereda in i minsta detalj. Som tur va så var vi inte busy så jag hade både tid och folk att utföra alla uppdrag. Men blev det någon audit under fredagen, nej självklart inte. Vanligtvis brukar de ske under förmiddagen, så när vi under lunchtid fortfarande inte hade haft något besök förstod vi att vi inte skulle ha någon audit, och vi fick det bekräftat när Meriem senare fick ett sms av Neill - No audit today. Nehepp. Vi som var så förberedda. Vartenda golv var skrubbat, varenda vrå var dammfri och jag satt med ändlösa papper i timmar, fyllde i och hade mig. Fast lite skönt ät det ändå, att allt pappersarbete är färdigt så vi kan fokusera på att hålla städningen i hög standard.

Idag har jag varit ledig så jag har nu under kvällen passat på att plugga lite Healt & Safety (keeping ourselfs safe) och Food Safety (keeping our food safe). Fräshat upp mitt minne lite i form av HACCAP, COSHH och RIDDOR.

Hazard Analysis Critical Control Point (HACCP) - Food Safety,
HACCP är en systematisk förebyggande strategi för livsmedelssäkerhet och farmaceutiska säkerhet som behandlar fysikaliska, kemiska och biologiska risker som ett sätt att förebygga snarare än färdiga produkten inspektion. HACCP används i livsmedelsindustrin för att identifiera potentiella faror för livsmedelssäkerheten, så att viktiga åtgärder, så kallade kritiska styrpunkter (CCP) kan vidtas för att minska eller eliminera risken för de faror realiseras. Systemet används på alla stadier i livsmedelsproduktionen och beredning inbegripet förpackning, distribution, etc.
Control of Substances Hazardous to Health Regulations 2002 (COSHH) - Health & Safety
Kontrollen av hälsofarliga ämnen regulations är en brittisk statlig förordning som fastställer allmänna krav på arbetsgivare för att skydda anställda och övriga personer från farorna med ämnen som används i arbetet med riskbedömning, kontroll av exponering, hälsokontroller och tillbud planering.
Reporting of Injuries, Diseases and Dangerous Occurrences Regulations 1995 - Health & Safety
RIDDOR är en föreskrift vid parlamentet i Storbritannien. Det reglerar den lagstadgade skyldigheten att anmäla dödsfall, skador, sjukdomar och "farliga händelser" som äger rum på arbetsplatsen eller i samband med arbetet. Om en olycka är anmält väntas ett besök av en medlem av parlamentet inom tre dagar.


Kommentarer
Postat av: inger helén

åh vad kul att du kikade in. och hej förresten!

jag hoppas att få, precis som dig, leva ut min dröm och befinna mig därute någonstans i den åldern jag med. kanske london, till att börja med. (det verkar nästan för fint för att vara sant där.)och jag hoppas det lyckliga londonlivet fortsätter och ger med sig mycket fint på vägen.

2010-09-28 @ 23:13:48
URL: http://smallwishes.blogg.se/

Make a comment:

Name:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Comment:

Trackback
RSS 2.0