If we don't talk about the future, Then should I just follow you into dark?

Ibland undrar jag. När jag har gott om tid, inget att göra rinner tankarna iväg. Ofta alldeles för mycket för mitt eget bästa. Jag undrar varför jag gjorde som jag gjorde. Varför jag bara lämnade alltihop. Varför lämnade jag mitt trygga hem. Min trygghet i Åmål. Med vänner jag älskade, och fortfarande älskar. Jag undrar vad det är som får folk att göra så som jag gjorde. Vad är det som får folk att flytta flera hundratals mil från familj och vänner? Och inte bara till en annan stad där man inte känner en enda levande varelse, utan också till ett annat land.

Trots att det är en händelse jag själv utfört. Ett val jag själv tagit, kan jag inte finna svaret på frågorna. Alla i min närhet visste när jag kom tillbaka från en resa till London 2006 att jag var fast, hopplöst förälskad i den brittiska huvudstaden. I mitt huvud började drömmar att bildas. Drömmar om att en gång få vandra på gatorna, med nycklar i handen till mitt alldeles egna hem efter en lång och tung arbetsdag. Öppna dörren till värmen och stänga ute kylan o mörkret. Länge tvivlade jag på att min dröm någonsin skulle slå in. Hur skulle jag, rädda Rebecca från Åmål i Dalsland, Sverige kunna klara sig själv i London, Storbritannien? Jag tvivlade på mig själv, på min kapacitet.



Det skulle dröja tre år innan min dröm slog in. Fyra och ett halvt innan jag själv insett att min dröm slagit in. I mars 2011 har jag bott i London i två år. På dessa två år har det hänt mer i mitt liv än under de första 19 åren jag bodde hemma. Ibland har jag fortfarande svårt att förstå att jag lever och jobbar i London, England. Att jag byggt mig ett liv här. Jag har till och med min egen lägenhet. En lägenhet där jag kan stänga ute mörkret och kylan de där kvällarna jag kommer hem från jobbet.

Det finns stunder då jag varit så, så, så nära att flytta tillbaka till Sverige. Det finns dagar då jag längtar så otroligt mycket efter att bo i Sverige. Att vara tillbaka hos mina svenska vänner. Men samtidigt vet jag att ingenting är som det var innan jag flyttade. Jag är inte heller den jag var innan jag flyttade. Jag har nu hittat mig själv, jag vet vem jag är på riktigt. En av mina närmsta vänner Sarah sa till mig en gång när hon också bodde i London, strax innan hon flyttade hem igen att jag aldrig kommer att lämna London, och om jag så skulle göra det skulle det inte dröja många månader innan jag var tillbaka igen - mitt svar kom snabbt och var för mig då självklart; klart jag kommer lämna London så småning om. Men nu, för varje dag som går inser jag hur mycket sanning det ligger i det hon sa. Jag hade inte insett det då, men det börjar klarna för mig.

Det är mest när jag sitter på tunnelbanan till eller från jobbet som det slår mig att jag är i London. Jag är i London, staden jag drömde om för fem år sedan. Varför i hela friden skulle jag någon dag lämna det här?

Jag har lämnat allt en gång förut, så jag skulle kunna göra det igen. När jag tidigare idag vandrade gata upp och gata ner i Leytonstone slog det mig återigen hur otroligt förälskad jag är i denna stad, hur otroligt lugn jag är i all stress, hur bra jag mår av att vara här. Jag insåg att det är det som är svaret på frågorna hur jag kunde lämna allt. Jag flyttade 1162,35km hemifrån och fann mig själv. Jag insåg att dom där £101 jag spenderade på en taxi från Stansted till Chelsea den 1 mars 2009 var det bästa pengarna jag någonsin spenderat. Jag lämnade allt, och jag ångrar det inte en sekund.

Kommentarer
Postat av: Sarah

Naaw.... Jag vet faktiskt inte heller varför vi drar från vårt kära hemland. Men det är ju som du säger liksom oförklarligt, vi hör liksom inte helt hemma där, det saknas liksom något... Det går inte att förklara om man inte vet vad det är men du vet i alla fall vad jag menar...

Och jag är så glad för din skull att dina drömmar slagit in, och jag videbehåller starkt min utsaga om att jag tror att du kommer stanna där för alltid. För jag har känt dig ett tag och aldrig sett dig så lycklig och hemma som jag gjorde under vår tid i London, visst finns det up's and down's med att vara så långt borta från alla, men det är ju precis som du säger, inget är som förr eller hur vi kommer ihåg att det var... Och nu när du har bott i London tror jag inte att du skulle vara lycklig utan det... Så stanna där du är så får vi visit:era varandra, vart jag nu än hamnar tillslut :P

Fint inlägg gumman och jag är hedrad över att vara en av dina bästa vänner, men framför allt värmer det i hjärtat att bli citerad på Rebecca Engtorps blogg!!!!!



Puss Älskar Dig <3

2011-01-14 @ 04:05:40
URL: http://sarahberg.blogg.se/
Postat av: Viktor

Fantastiskt. Du ska vara stolt kompis. Det värmer i hjärtat att läsa att du mår bra. Det är fint på riktigt.

2011-01-14 @ 15:59:42
URL: http://viktorbijlenga.se
Postat av: mamma

Värmer i mamma hjärtat att läsa om hur gott du har det! Att våga ta steget och förverkliga sin dröm! Många drömmer men vågar inte förverkliga den,men du min "lilla rädda" tjej hade modet att göra detta! Glömmer aldrig telefonsamtalet 1 mars ifrån Stansted, hur maktlösa vi kände oss här på Linhedsgatan, men se vad det blev- det bästa som hänt! Fortsätt leva efter dina "drömmar", som nu är din verklighet, låt inga hinder bli förstora,du har klarat av många på din väg. Dörren hem är alltid öppen för dej ifall hemlängtan faller på. Vi vet också att din dörr, till ditt mysiga hem, också är öppen för oss.

Du skriver så känslosamt,så jag tror du förstår hur jag känner mej nu.Stolt över att få vara mamma till dej.Älskar dej ! Puss och kram.

PS.En stolt pappa kom just och läste vad du skrivit.Han känner också en otrolig värme i sitt hjärta att du vågade göra det du ville!!Stå på dej tjejen, säger han!

Älskar dej - är som sagt stolta över att få vara dina föräldrar, som gett dej en "ganska" bra start här i livet. DS



2011-01-15 @ 11:50:02

Make a comment:

Name:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Comment:

Trackback
RSS 2.0