Spitalfields Market, svenskar i London och maroccanska köttbullar.


Det blev ingen tripp till Brick Lane idag heller, även om det var dit jag var på väg när jag gick ut genom dörren vid lunchtid idag. Tog tåget från Maryland dirket till Liverpool Street, slapp tunnelbana, trängsel och allt vad det innebär. Mitt mål var Brick Lane, delen av Brick Lane som består av Vintage och Secondhand. Men jag kom aldrig så långt. Istället fastnade jag på den kända marknaden Spitalfields Market.

Vanligtvis är marknaden som störst på söndagar, men även en torsdag som denna fanns det mycket att se. En del av marknaden var som gjord för mig. Gamla krigsuniformer med medaljer och allt. Porslin, gamla fina ringar och  broscher som jag lika gärna skulle kunna finna hemma hos mormor. Mormors garderob, smyckeskrin och skåp som jag rensat ett antal gånger.

Helt otroligt, underbart, vackert att man kan finna denna marknad så fint gömd och belägen i mitten av The City of London. Så långt från all stress, men ändå så nära. Och det är inte bara antikviteter du hittar vid marknaden, utan även mat från olika kulturer. Själv valde jag att äta inne en dag som denna. Leon blev för mig ett självklart val. Idag blev det maroccanska köttbullar med humus och bröd. Smaskens! Som sällskap vid bordet bredvid hade jag en pratglad tjej i 28-års ålder. Hon var också svensk visade det sig, från Helsingborg i Skåneland.

Bilden ovan är på en av gränderna jag passerade på väg från Liverpool St till Spitalfields.

Kommentarer
Postat av: mamma

Beställer en guidad tur i Londons icke turist delar,nästa gång vi besöker dej. Är ju oftast där man kan hitta en massa kul saker.

2011-01-23 @ 14:14:40
Postat av: Lotta Andersson

Vad spännande din blogg verkar vara. kommer verkligen att läsa dina inlägg igen! =P Hoppas du har en rolig dag :p

2011-02-21 @ 21:40:57
URL: http://jade.se/paketresor

Make a comment:

Name:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Comment:

Trackback
RSS 2.0